Telefoonnummer Ongering

Welkom bij Ongering!

terug naar overzicht

Martelaar Blasius

Availability: In stock

Los € 85,00
Gravure - ca.1700
Maat 37 - 65
Robert van Oudenaarde, 1663-1743
origineel

Om te bestellen neem contact op met Ongering.
050 - 312 36 77 of met mail naar
info@ongering.nl
OR
next
Martelaar Blasius

Alle afbeeldingen


Klik op de afbeelding om te vergroten.

Details

De heilige Blasius wordt gemarteld. Hij hangt aan een galg terwijl een man met een ijzeren kam op hem inslaat. Zijn bisschopsstaf, mijter en mantel liggen op de grond. Vrouwen en kinderen kijken met schik naar wat er gebeurd. De engel die om de galg zweven dragen alvast het kenmerk van de martelaar, een palmtak, met zich mee.
 

Robert van Audenaerde was een gerenommeerd schilder, en een nog meer een gevierd graveur . Hij werd geboren in Gent in 1663, en werd al vroeg van Francis van Mierhop , maar hij studeerde later onder Hans van Cleef . Toen hij was tweeëntwintig jaar oud ging hij naar Rome, waar hij een leerling werd van Carlo Maratti . Onder deze meester werd hij een goede schilder van historische onderwerpen. In zijn vrije tijd hield hij zich bezig met graveren en sommige van zijn platen werden getoond aan Carlo Maratti, die hen aanraadde zich volledig te wijden aan de kunst van het graveren. Hij stierf in Gent in 1748. Zijn beste werk is het altaar-stuk van het hoogaltaar in de kerk van de kartuizers in Gent.. Verschillende andere werken van deze meester zijn in de kerken en kloosters van zijn geboortestad, die allemaal zijn geschilderd in de stijl van C. Maratti.

Zijn gravures blinken uit in een perfecte uitbeelbing van de menselijke figuur. Het voornaamste deel van zijn prenten zijn gegraveerd naar doeken van Carlo Maratti.

Martelaarschap van de heilige Blasius

naar schilderij van: Carlo Maratti

Robert van Audenaerde or Ouden-Aerd (1663–1748) was a reputable Flemish painter, and a still more celebrated engraver. He was born at Ghent, and was first a scholar of Francis van Mierhop, but he afterwards studied under Hans van Cleef. When he was twenty-two years of age he went to Rome, where he became a disciple of Carlo Maratti. Under this master he became a good painter of historical subjects. He amused himself with the point in his leisure moments, and some of his plates were shown to Carlo Maratti, who recommended him to devote himself entirely to the art of engraving. He, however, painted several pictures for the churches of his native city, to which he returned after an absence, it is said, of thirty-seven years. He died at Ghent in 1748. His best work is the altar-piece of the high altar in the church of the Carthusians at Ghent, representing 'St. Peter appearing to a group of Monks of that order'. In the church of St. James is a picture by him of 'St. Catharine refusing to worship the False Gods'. Several other works by this master are in the churches and convents of his native city, all of which are painted in the style of C. Maratti.

The plates which he executed entirely with the graver are not considered equal to those in which he introduced the point. His drawing shows a perfect acquaintance with the human figure, and is very correct. The principal part of his prints are after the pictures of Carlo Maratti. The following is a list of the more important:

 

Additional Information

Soort origineel